Het proces

Een kijkje in het ambachtelijk productieproces.

Weven op (semi)traditionele getouwen en de doeken die daarvan af komen op een geheel eigen wijze lamineren op een vaste, dragende, meestal plaathouten ondergrond en het aldus ontstane “weefhout” beeldendkonstruktief verwerken in meubel, interieur of kunstproject. Kort gezegd is dit hoe wij werken en creëren.

1.Van ontwerp naar Realisatie

Er gaat geen dag voorbij zonder dat er ergens op is gekrabbeld. Het is een min of meer onbewuste oefening van de creatieve geest en die is nodig om mooie dingen te kunnen maken. Uit het vele gekrabbel wellen de beste ideeen op.Het is de kiem van het uiteindelijk te vervaardigen ontwerp. Als de vertaalslag van ontwerpschets naar werktekening is gemaakt volgt de realisatie ervan. In eigen werkplaats en studio produceren we onze creaties. Compleet of soms in delen welke we dan op locatie afmonteren. Ons netwerk aan deskundigheid helpt bij het oplossen van vragen die buiten onze expertise vallen.

2.Garenkeuze

We selekteren onze garens niet op grondstof, dikte of samenstelling maar op uiterlijk en toepasbaarheid. De garens worden in geweven toestand ingebed in een transparante hars en in een later stadium behandeld met slijtvaste transparante lakken. Door deze behandeling zijn de oorspronkelijke eigenschappen van het garen letterlijk onder een laagje vernis verdwenen en niet meer van belang. We betrekken onze garens vooral via het opkopen van restpartijen uit de garenhandel en van textiel gerelateerde fabrieken. Gered van de afvaloven als het ware. Garens waarvan we  teveel  hebben ingekocht gaan naar de kringloop.

3.Doeken

Uit de voorraad garens maken we eerst een selectie voor de ketting, ook wel ‘schering’ genoemd. Dit zijn de draden van een doek die in de lengte richting van het weefsel lopen en eenmaal op het weefgetouw aangebracht zijn ze een vast onderdeel van het weefsel. Dit in tegenstelling tot de inslaggarens. Dit zijn de draden die haaks op de kettingdraden liggen en via een spoel tussen de om  en om verspringende kettingdraden worden gevoerd. Deze inslaggarens kunnen naar het inzicht van de weefster steeds van soort, structuur of oorsprong veranderen. Hiermee verandert ook het uiterlijk van het doek. Lysbeth gebruikt het inslaggaren a.h.w. zoals een schilder zijn kleurenpalet. Uiteraard kunnen de inslaggarens ook effen zijn en dan krijg je dus een effen doek. En als de ‘schering’ in een streepmotief is aangebracht en de inslag is gedaan met een uniforme draad, dan ontstaat er een ‘lengtestreep’. Een ruitmotief ontstaat als zowel schering als inslag “streepsgewijs”worden aangebracht.

4.Weefhout

Met de naam “weefhout” maken we duidelijk waar het bij ons om gaat; Weven en houtbewerking. Het weefhout is in feite een composiet van geweven stof en plaathout. Door veel te experimenteren met verschillende lijmen, harsen en methodieken zijn we er in geslaagd om de handgeweven stof op onlosmakelijk wijze op het plaathout aan te brengen, waarbij textuur en oorsprong van weefsel zo veel als mogelijk behouden blijft. Weefhout is, zij het met enige zorg, te verwerken als plaathout. Als drager passen we bij voorkeur populieren multiplex toe. Een populieren multiplex plaat is licht van kleur en gewicht, maar bovenal stabiel, waardoor het voor ons de meest geschikte plaatsoort is.

5.Verduurzaming

Nadat doek en drager tot één geheel zijn versmolten tot het composiet ‘weefhout’, is de volgende fase; het verduurzamen van de textielzijde. De eerste handeling is het doek met hars of een andere component af te dekken, zodat er geen vocht meer in kan trekken. Na uitharden is het zaagbaar en in de vervolg cyclus kunnen al gelang functie en behoefte enige watergedragen heldere parket of meubellakken worden aangebracht. Daardoor is het oppervlak water en vuilafstotend en schoon te maken met de gangbare reinigingsmiddelen.

Het proces

Een kijkje in het ambachtelijk productieproces.

Weven op (semi)traditionele getouwen en de doeken die daarvan af komen op een geheel eigen wijze lamineren op een vaste, dragende, meestal plaathouten ondergrond en het aldus ontstane “weefhout” beeldendkonstruktief verwerken in meubel, interieur of kunstproject. Kort gezegd is dit hoe wij werken en creëren.

1.Van ontwerp naar Realisatie

Er gaat geen dag voorbij zonder dat er ergens op is gekrabbeld. Het is een min of meer onbewuste oefening van de creatieve geest en die is nodig om mooie dingen te kunnen maken. Uit het vele gekrabbel wellen de beste ideeen op.Het is de kiem van het uiteindelijk te vervaardigen ontwerp. Als de vertaalslag van ontwerpschets naar werktekening is gemaakt volgt de realisatie ervan. In eigen werkplaats en studio produceren we onze creaties. Compleet of soms in delen welke we dan op locatie afmonteren. Ons netwerk aan deskundigheid helpt bij het oplossen van vragen die buiten onze expertise vallen.

2.Garenkeuze

We selekteren onze garens niet op grondstof, dikte of samenstelling maar op uiterlijk en toepasbaarheid. De garens worden in geweven toestand ingebed in een transparante hars en in een later stadium behandeld met slijtvaste transparante lakken. Door deze behandeling zijn de oorspronkelijke eigenschappen van het garen letterlijk onder een laagje vernis verdwenen en niet meer van belang. We betrekken onze garens vooral via het opkopen van restpartijen uit de garenhandel en van textiel gerelateerde fabrieken. Gered van de afvaloven als het ware. Garens waarvan we  teveel  hebben ingekocht gaan naar de kringloop.

3.Doeken

Uit de voorraad garens maken we eerst een selectie voor de ketting, ook wel ‘schering’ genoemd. Dit zijn de draden van een doek die in de lengte richting van het weefsel lopen en eenmaal op het weefgetouw aangebracht zijn ze een vast onderdeel van het weefsel. Dit in tegenstelling tot de inslaggarens. Dit zijn de draden die haaks op de kettingdraden liggen en via een spoel tussen de om  en om verspringende kettingdraden worden gevoerd. Deze inslaggarens kunnen naar het inzicht van de weefster steeds van soort, structuur of oorsprong veranderen. Hiermee verandert ook het uiterlijk van het doek. Lysbeth gebruikt het inslaggaren a.h.w. zoals een schilder zijn kleurenpalet. Uiteraard kunnen de inslaggarens ook effen zijn en dan krijg je dus een effen doek. En als de ‘schering’ in een streepmotief is aangebracht en de inslag is gedaan met een uniforme draad, dan ontstaat er een ‘lengtestreep’. Een ruitmotief ontstaat als zowel schering als inslag “streepsgewijs”worden aangebracht.

4.Weefhout

Met de naam “weefhout” maken we duidelijk waar het bij ons om gaat; Weven en houtbewerking. Het weefhout is in feite een composiet van geweven stof en plaathout. Door veel te experimenteren met verschillende lijmen, harsen en methodieken zijn we er in geslaagd om de handgeweven stof op onlosmakelijk wijze op het plaathout aan te brengen, waarbij textuur en oorsprong van weefsel zo veel als mogelijk behouden blijft. Weefhout is, zij het met enige zorg, te verwerken als plaathout. Als drager passen we bij voorkeur populieren multiplex toe. Een populieren multiplex plaat is licht van kleur en gewicht, maar bovenal stabiel, waardoor het voor ons de meest geschikte plaatsoort is.

5.Verduurzaming

Nadat doek en drager tot één geheel zijn versmolten tot het composiet ‘weefhout’, is de volgende fase; het verduurzamen van de textielzijde. De eerste handeling is het doek met hars of een andere component af te dekken, zodat er geen vocht meer in kan trekken. Na uitharden is het zaagbaar en in de vervolg cyclus kunnen al gelang functie en behoefte enige watergedragen heldere parket of meubellakken worden aangebracht. Daardoor is het oppervlak water en vuilafstotend en schoon te maken met de gangbare reinigingsmiddelen.

Fiele project starten?

Wat kan FIELE voor u betekenen?

Als u een vraag heeft waar wij wellicht een betekenisvol antwoord op kunnen geven dan komen we heel graag met u in contact. Dat kan via mail, telefonisch of ouderwets met een brief (R. van Nautaweg 57, 9061 AD Gytsjerk). U bent op afspraak van harte welkom op onze werkplek in Gytsjerk.